Laureaci badania Operator Logistyczny Roku 2020
Zdobywcy nagród głównych
Najważniejsze nagrody polskiej logistyki zostały przyznane!
Godło Złote
DHL Express
Laureat pierwszej nagrody, Złotego Godła, dziewiętnastej edycji programu Operator Logistyczny Roku DHL Express, to jedna z najsilniejszych marek na polskim rynku, reprezentująca jedną z największych grup logistycznych w Polsce i na świecie, zdobywca nagrody głównej w 2004 i 2011 roku oraz – jako jedyny uczestnik programu – nagród i wyróżnień we wszystkich pozostałych jego edycjach począwszy od 2003 roku.
DHL Express jest jednym z beneficjentów ogromnego wzrostu zapotrzebowania na dostawy międzynarodowych przesyłek ekspresowych i kurierskich w dobie pandemii. Olbrzymi wzrost transgranicznego handlu elektronicznego (DHL odnotowała blisko 40% wzrost przychodów w segmencie międzynarodowego handlu elektronicznego B2C w ujęciu rok do roku) znacznie przewyższa tempo wzrostu handlu krajowego. Niewystarczająca podaż globalnej pojemności cargo (pogłębiona przez uziemienie samolotów pasażerskich, przewożących w ładowniach blisko połowę ogólnej liczby ładunków lotniczych) stawia tego czołowego operatora przesyłek lotniczych w uprzywilejowanej pozycji, windując poziom stawek przewozowych do rekordowych poziomów. Generalnie sektor przesyłek ekspresowych pozwolił utrzymać gospodarkę w ruchu, dostarczając w czasie kwarantanny niezbędne towary bezpośrednio do mieszkań odbiorców. Podczas gdy inne sektory logistyki mniej lub bardziej ucierpiały w wyniku blokady gospodarki, rynek przesyłek ekspresowych i kurierskich odnotowuje najwyższą stopę wzrostu od 2010 roku zarówno na świecie, jak i w Polsce. Zróżnicowany profil klientów firm kurierskich, jak również brak dominacji ograniczonej liczby kluczowych klientów, pozwala im na zachowanie elastyczności i dywersyfikacji źródeł przychodów.
DHL Express to dominujący dostawca usług logistycznych w sektorze międzynarodowych usług kurierskich, niezmiennie od lat najczęściej rekomendowana firma w całym sektorze usług kurierskich i ekspresowych. Strategią jest koncentracja na potrzebach klientów związanych z globalizacją współczesnej gospodarki, a sama marka DHL Express została dedykowana w ramach grupy DHL do obsługi wymiany międzynarodowej. Miało to na celu wykorzystanie rosnącego tempa wzrostu międzynarodowego rynku usług ekspresowych, który jednak dopiero w dobie pandemii zaczął rosnąć zdecydowanie szybciej niż rynek usług krajowych. Masowe przechodzenie klientów na zakupy elektroniczne w istocie ujawniło globalny charakter tego handlu.
Wyniki badania satysfakcji klientów dowodzą, że strategia skoncentrowana na dostarczaniu klientom coraz wyższego standardu obsługi dostaw (znacznie lepszego niż bezpośrednich konkurentów; uzyskane oceny wyższe niż wszystkich innych badanych firm, szczególnie w zakresie zasięgu geograficznego, czasu, terminowości i bezbłędności dostaw) oraz narzędzi komunikowania się (najwyższa ocena ze wszystkich badanych firm dla platform informatycznych Track & Trace i ETA!) pozwoliła w sposób widoczny umocnić pozycję rynkową firmy oraz podnieść lojalność klientów na jeszcze wyższy poziom. Dzięki osiągnięciu tak wysokiego poziomu funkcjonalności obsługi międzynarodowych przesyłek lotniczych i drogowych, firma zdecydowanie góruje w obsłudze wymiany zagranicznej.
Główny konkurent to obecnie firma UPS, wyraźnie dystansując innego globalnego gracza FedEx/TNT.
Godło Srebrne
Maszoński Logistic
Laureat drugiej nagrody, Srebrnego Godła, dziewiętnastej edycji programu Operator Logistyczny Roku Maszoński Logistic, to firma, która jako pierwsza i jak dotąd jedyna spośród firm reprezentujących rodzimy kapitał wywalczyła pierwsze miejsce w tym programie, i to dwukrotnie, w 2014 i 2018 roku. Zdobywca nagród i wyróżnień w prawie wszystkich jego edycjach począwszy od debiutu w 2007 roku. W sumie już po raz dziewiąty zajmuje jedno z trzech pierwszych miejsc w rankingu najlepszych firm logistycznych w kraju.
Maszoński Logistic jak w porównywalnym stopniu żadna inna firma umieszczona w naszym zestawieniu, cieszy się najwyższym zaufaniem i lojalnością klientów. Warunkiem koniecznym zdobycia zadowolenia klientów, i zapewnienia sobie w tych klientach promotorów, którzy gotowi są rekomendować usługi firmy innym, wydawało się być utrzymywanie stałych ścisłych relacji z klientami. Prawdziwym testem tej realizowanej konsekwentnie od lat strategii nastawionej na klienta okazał się w okres pandemii. Istotnie, jak pokazują wyniki badania, ścisła dotąd komunikacja osobista z każdym z klientów uległa rozluźnieniu. Ocena niektórych innych elementów komunikacji, takich jak platforma komunikacyjna do składania zleceń czy platforma komunikacyjna pozwalająca śledzić status przesyłki (Track & Trace) pogorszyła się. Nie przeszkadza to jednak klientom nadal uznawać firmę za najlepszą na rynku, co może oznaczać, że priorytety klientów uległy zmianie. Znamienne, że zarazem klienci jeszcze wyżej niż w poprzednim roku ocenili poszczególne narzędzia obsługi dostaw oferowane przez firmę, w tym organizację regularnych linii dostaw. O ile za pożądaną cechę tego operatora usług logistycznych klienci uważają doświadczenie w obsłudze dostaw wybranych grup towarów, to za absolutnie niezbędną dużo bardziej uniwersalną cechę – doświadczenie w zarządzaniu łańcuchem dostaw klientów.
Godło Brązowe
Northgate Logistics
Laureat trzeciej nagrody, Brązowego Godła, dziewiętnastej edycji programu Operator Logistyczny Roku Northgate Logistics, to zeszłoroczny debiutant, kiedy zajął czwarte miejsce w rankingu i zdobył nagrodę Lider Logistyki 2019 w kategorii Najsprawniejsza organizacja transportu ładunków. Firma założona w 2012 roku została w programie zauważona już wcześniej, dzięki rekomendacjom klientów innych firm uzyskała tytuł Perspektywiczna Firma Logistyczna 2016.
Northgate Logistics to znakomicie zorganizowana firma spedycyjna oferująca kompleksowe rozwiązania w zakresie organizacji transportu ładunków drogowych, lotniczych i morskich. Podstawą sukcesu tego spedytora jest nadzwyczaj ścisła komunikacja z klientami. Klienci żadnej innej badanej firmy nie oceniają tak wysoko wsparcia opiekuna handlowego oraz szybkości odpowiedzi na zapytanie ofertowe. Nie jest też przypadkiem, co potwierdza kolejny pomiar, bardzo wysoki standard obsługi dostaw. Niezwykle bowiem rzadko mamy do czynienia z sytuacją, aby dosłownie wszyscy klienci danej firmy uznali, że spełnia w całej rozciągłości założone normy wykonania usług logistycznych, terminowości, kompletności i bezbłędności dostaw, jak w tym przypadku. Pozycja rynkowa w ocenie kluczowych klientów zwyżkuje także dzięki uznaniu dla doświadczenia i wiarygodności biznesowej, polityki cenowej oraz przede wszystkim elastyczności w działaniu. Wszystko to procentuje lojalnością klientów, którzy w znakomitej większości nie pozostają obojętni na relacje z firmą, skłonni bez zastrzeżeń polecić jej usługi innym.
Zdobywcy nagród Lider Logistyki 2020
Najbardziej konkurencyjna firma spedycyjna
DSV Air & Sea
Najpełniejszy pakiet usług oferowanych przez spedytora
VGL Group
Najwyższej jakości usługi spedycyjne o indywidualnym charakterze
IFB International Freightbridge (Poland)
Najwyżej ceniona firma spedycyjna
DIERA
Transport drogowy i spedycja
GEODIS Polska
Najbardziej wiarygodny dostawca usług całopojazdowych
Omega Pilzno
Skokowe umocnienie pozycji rynkowej
Arra Group
Rynek logistyki produktów świeżych
Fresh Logistics
Największe doświadczenie w zarządzaniu łańcuchem dostaw w strategii omnichannel
FM Logistic
Najwyższy na rynku standard obsługi dostaw
Raben Logistics Polska
Zdobywcy wyróżnień honorowych
badania Operator Logistyczny Roku 2020
Kompleksowe i spersonalizowane usługi logistyczne
TSLogistic
Najlepsza obsługa morskich przewozów drobnicowych
EV Cargo Global Forwarding
Najlepsza sieć operacyjna na rynku usług kurierskich
General Logistics Systems Poland
Najlepszy dostawca usług logistycznych w e-commerce
DHL Parcel
Organizacja regularnych linii dostaw wewnątrz kraju
Frigo Logistics
Optymalizacja regularnych linii dostaw transportowych na rynku europejskim
Link
Integracja przepływów towarów w transporcie na rzecz operatorów logistycznych
Hegelmann Transporte
Najlepsze wypełnianie założonych norm usług w transporcie
EPO-Trans Logistic
Zdobywcy wyróżnień specjalnych
badania Operator Logistyczny Roku 2020
General Logistics Systems Poland
Raben Logistics Polska
DSV Air & Sea
Laureaci konkursu Produkt Innowacyjny
dla Logistyki, Transportu, Produkcji 2019
NAGRODY GŁÓWNE
Glopack – za innowacyjną folię stretch
ESA logistika i NeuroSpace – za inwentaryzację dronami autonomicznymi
EV Fleet – za ECO & Fresh Delivery Foods
WYRÓŻNIENIA
Etisoft Smart Solutions – za zintegrowany system intralogistyczny bazujący na robotach mobilnych typu AGV/AMR
SSI SCHAEFER – za półautomatyczny system magazynowania i transportu – regał windowy SSI LOGIMAT® zintegrowany z autonomicznym transportem WEASEL®
STILL Polska – za wózek do kompletacji STILL OPX iGo neo
WYRÓŻNIENIA SPECJALNE
SpaceFactory – za realizację projektów przebudowy obiektów magazynowo-produkcyjnych w podejściu zintegrowanym typu One-Stop-Shop
CLIP Group – za LOHR Railway System